Sabtu, Januari 14, 2012

what!!...terkunci????

Posted by ct hajar at 5:55 PTG
Assalamualaikum...
ni nk story pengalaman aku..
pengalaman terkunci.. bukan terkunci dlm bilik ke, rumah ke.. mahupun kereta...
ini pasal kunci kereta terkunci di dalam kereta.. camno tu???
memang kalut gilerr!!...
tp dalam kalut aku cube utk rileks.. 
aritu, 6hb januari 2012.. aku keluar dgn mak & adik aku (suhai)..
ni memang pengalaman 1st dlm 2012 & 1st in mylife.. huhu..
plan nk pegi pasar lambak (ala2 pasar mlm la..) tp time pg punye..
b4 tuh, g la hantar my mom ke bank utk ambik duit..
dlm mase mak aku pegi wat urusan tu, aku pn ambik ksmptn g isi myk since petronas pn sebelah je dgn bank BSN kt kg tu...
lepas isi minyak terus melintas bangunan bank tu utk cr parking..
jln pnye jln, xde plak parking....
then terus pegi ke shell sebelah...
BSN tu berada ditgh2 antara petronas & shell..
so, pegila isi angin tgk pon tmpt isi angin kosong...
lgpon ahad tu (8hb jan) nk pegi anta my sis ke JB...
so, full kanlah oil tank & angin tayar..
utk perjalanan lebih lancar & selamat.. hehe...
so turun kete, aku pon mati enjin & cabut kunci..
yela, aku sorg kan.. kira nk ambik jalan selamat la.. takut la tetbe ade org masuk kete kan?...
then aku pn isi angin.. 1st tayar ok.. msuk 2nd tayar kunci aku letak kat riba...
nk jatuh2 plak (kata aku dlm hati)..
so lepas tayar ke2, aku pon letak la kunci kt tmpt copilot tu...
pas2 aku pon sambung la mengisi angin tayar...
abes isi, nk buka pintu kereta xboleh...
apsal LOG???.... dlm hati aku berkata..
aish.. xley jadi ni.. kalut la jugak..
mcm2 dlm fikiran aku..huhu..
then terus masuk bank panggil adik aku..
aku ckp kt dia kereta terkunci..
semua barang aku, nset, wallet termasukla kunci kereta berada dlm kereta....
dia pon cool jugakla...
then aku mntk dia call abah, tp dia xde kredit..
so pegila ambik nset my mom..
mak aku xtau lg tu ape jd.. kalaula dia tahu... abes 1 bank kecoh!!...
pastu mntkla pendapat adik aku.. kol2 bapak aku pon xangkat...
lepas tu kebetulan ade org kg aku yg memang pakai kereta myvi sebijik dgn aku..
termasuklah warna...
mntakla tolong wak tersebut...
try gune kunci kereta dia..
aku tau, memang xboleh..
tp degil jugak nk try...haha...
dulu masa beli kereta tu pon, org perodua ade jugak ckp, kunci kereta tu xboleh duplicate..
kalau kunci kereta tu dh rosak, 1 kereta tu kena setting balik..huhu...
kalau kena setting balik, memang melayang la duit aku!!...
lepas tu yg jd masalah jugak,  2nd key tertinggal kat bangi....wohooo!!...
memang MASALAH!...
then after pakcik tu try, dia pon bg cdgn dia kata pomen je yg ley tolong..
so dia pon pegila carikan pomen...
lame la jugak...
sempatla ktorg g beli air & makan nips kat tepi shell tu..
ade jugak org yg pandang2..
& ada yg nk isi angin aku wat bodo je duduk sblh kereta & x alihkn kereta aku.. haha...
tp aku sempatla jugak tolak kereta aku ke depan.. nsb baik aku xtarik hand break..
dlm mase yg same aku try kol bapak aku..
kol pnye kol, dptla ckp dgn bpk aku tuh...
then dia kata nk datang.. aku ckp gak, mak xtau ni.. kalau tau kecoh kang!..
bapak aku ok je.. hehe... bapak aku ok sket kalau nk rahsia2 dr mak aku.. kekekeh....
then, pakcik tu pon dtg balik.. dia ckp pomen xley buat..
org kunci may b boleh & dia dh panggilkan org kunci & dia OTW.. tp kena rm50 la..
xkesahla... janji aku ley bwk kete aku balik...
xlame lepas tu bapak aku pon sampai..
dia pon try panggilkan pomen..
xlama lepas tu org kunci tu dtg..
dia try nk bukak gune kunci yg dia ada. tp xboley.
then dia try gune cara lain..
dia ambik air bag yg boleh kita pump tu, dia selitkan kt pintu kereta.. so pintu tu terkepak sketla..
bg ruang utk dia masukkan besi utk dia bukak lock kat main door (pintu driver)..
cuba punye cuba & adala jugak pelanggan kat shell tolong bg arahan..
akhirnya terbukak la kereta aku tuh!.. hehe..
aku rasa 1 shell tgk mase tu..haha...
b4 org kunci tu datang, mak aku pon selesai urusannya kat bank..
pelik gak dia tgk.. sbb bapak aku ada situ tgk2 kereta. haha....
blurr je mak aku time tuh.. pakcik yg tolong aku tula cerita kat mak aku kunci aku terkunci dlm kereta.. haha..
barula dia tau..
begitula kesudahannya.. mak aku tau setelah hampir selesai masalah tu.. hehe...
bukan apa, kadang mak aku tu suka mengecohkan keadaan..
berbanding bapak aku, dia cool sket..
dah setel semua, mak aku la yg kena keluarkan duit nk byr upah org tu. hehe...
org tu ckp: dlm sepuluh tahun mesti kena sekali..

so moral of the story:
jangan tinggalkan kunci dlm kereta yg mati enjin & ingat utk bawak balik kunci pendua..

terima kasih jugak utk pakcik2 yg membantu aku..
sgt berterima kasih dgn dia...=)
~wassalam~

0 comments:

Catat Ulasan

 

Life's Journey Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Illustration by Enakei | Blogger Blog Templates