Rabu, November 02, 2011

Gastrik, Pedih Hulu Hati??...

Posted by ct hajar at 6:04 PTG
Reactions: 
~salam~
2,3 arini (sejak isnin la), 
aku sakit dada mlm2 bila nk tido..
padahal dh lame dh aku sakit dada ni..sejak study lagi...haha
lately sebab aku puase. kekekeh...
saje je wat gempak.haha...
isnin mlm aritu dh rase dh mcm xbpe sedap perut tu..
tp aku wat bodo je..
so kul12 tido la cam biase...
sekali!!...kul3 tejaga terus xley tido daaa...huhu
pusing2 xdpt tido gak..
terasa sakit di bwh dada (tgh2 abdomen), & terasa sengal kt tulang belakang sampai xselesa bile baring.huhu
lastly, xdpt tahan telan jugakla ubat...time kul 4.30 pg..
pusing2 dah azan subuh plak...
terusla solat subuh...
igt esoknye if sakit lagi sampai siang memang niat xnk pose la..
bgn tido, alhamdulillah...xsakit dh...
so proceedla pose lg selasa tu..
sekali smlm, same gak.
terjaga kul 3 pg sakit bdn jugak..huhu
3.30 pg aku telan ubat...
pas subuh baru sakit tu kebah...

okay, ni ade sedikit info pasal gastrik & pedih hulu hati ni..


Simptom gastrik 

 * Kesakitan semakin berkurangan atau bertambah apabila makan. (ni xperasan pulak aku ade x..) 
 * Pedih pada ulu hati atau bahagian atas perut. (ada)
 * Terasa loya. (xde pon)
 * Berat badan turun. (makin naik adela) 
 * Terasa pedih, sakit seperti sengal atau lapar yang teruk pada perut antara satu hingga tiga jam selepas makan atau tengah malam. (pedih & sengal tu ade. lapar yg teruk tu xdela pulak!)
 * Najis kehitaman atau berdarah (menunjukkan ulser sudah berdarah). (kehitmn tu xde pon. bedarah tu kdg2 la)
 * Kerap sendawa. (adela jugak... tp aku tau aku ni byk angin. huhu)

so,  kire aku ni ade gastrik la ea? huhu..
tapi yg aku perasan, aku selalu sakit bile nk tido (mlm la..)
pas subuh, dh pagi okla....xrase sakit dh...
ade gak beritahu Mr. F..
dia suh g  hospital takut2 ade sakit lain...
tapi...cm menakutkn la pulak..huhu
so pasrah jela....ley ke??
kalau nk tau info lanjut ley click here

~wassalam~
  

0 comments:

Catat Ulasan

 

Life's Journey Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Illustration by Enakei | Blogger Blog Templates