Selasa, Jun 22, 2010

Part II

Posted by ct hajar at 12:48 PTG 0 comments
ok, arini aku nk sambung cerita yg tersangkut aritu.. hehe.. pglmn ni agak ngeri kot & pglmn baru bg aku..
ni mase aku kt wedding cousin aku aritu la.. cm biase la, pgntin sanding dlm kul2 cmtu, then mkn bradab.. mase mkn tu memang dh mcm mendung sket & berangin2. time pengantin tgh mkn tu, xsangka plak ujan turun. mula2 renya2 je, lame2 bercampur dgn angin yg agak kuat. dh kira ribut la.. khemah pn hampit tumbang di tolak angin. memang menakutkan gakla.. mula2 semua cm steady je tggu ujan kot2 berhenti. last2 semua lari masuk dlm bangunan. mase dlm bangunan, aku rase cm nk kiamat pn ade. takut gakla... terasa la ape yg org2 tsunami dlu rase. dgn ujannye + angin kuat lagi...lbh kurg dlm kul 3++ hujan dh agak reda. so aku + mak pn amek kputusan nk balik... tp before balik tu, aku nk anta dia balik dlu.

aku pn pegila ambik kereta. pas2 kereta kena block plak.. dhla ujan2, so tpaksalah dia tolak kereta tu dlm keadaan ujan. risau gak aku dgn dia. tkut demam je.. dia tu antibodi lemah sket. then, ktorg pn balik la.. hantar dia balik ke skudai.. sepanjang jln ade jugak pokok yg tumbang di tiup angin & ade gak tiang lampu yg tumbang ditengah jalan. so jalan agak sesak la petang tu.

jalan punye jalan (jauh gakla rumah dia), sampailah rumah dia. ni kira 1st time la aku nk jumpe bakal mertua aku. kui3.... tp aku xrase pape sgt la.. sbb malas nk fikir. hehe... ditambah lg dgn baju aku yg basah dek kena hujan. so, nervous tu dh ilang la.. tiba kt umah dia, mak dia xde. g wedding kt gelang patah. dlm 5 minit kot baru mak dia sampai. lepas tu ktorg minum2 + mkn pe yg  dihidang, ktorg pn trus la undur diri. takutla terlewat ke ape ke... dlm kul5  ktorg gerak balik dr JB. sepanjang kt highway, adelah hujan sikit2. so drivela dgn penuh careful nye.. jalan licin kan.. adik aku dh tertido kt belakang. kesian plak tgk dia. hehe.... mlm tu, sampai rumah memang aku xlarat gile... rase nk tido je.. sepanjang pemanduan pn aku rase ngantuk gile..

so, tula pengalaman aku sehari pergi ke JB. dengan sesatnye, laparnye, ribut lagi..& pengalaman pertama kali jumpa keluarga dia...kira pengalaman yg aku xdpt lupa gakla... harap pertemuan pertama ni memberi 1000 makna buat kami. thanx everything.. =)

Khamis, Jun 17, 2010

mid year dah.... ho ho... (-_-)Y

Posted by ct hajar at 1:13 PTG 0 comments
salam....
sekejap je dh mid year dh.. begitu pantas mase berlalu. ape yg aku  dh wat thn ni?? rase cm nothing!.. empty.. aku rase 0, xde ape yg aku dpt. huhu.. hope msuk 'sparuh masa ke2' ni aku dpt ape yg aku nak...

oh ye, nk share sket ape aku wat dlm mse 2,3 mggu ni. dh lame aku xupdate blog ni. urm..... musim cuti skola ni, biase la kan.. musim org tamatkn zaman bujang. ramai gak kwn2 aku yg kawen. kwn2 skolah & jugak kwn2 kt Univ. 1st, 5/6 aritu, kak siti kawen. selamat dh kak siti. xsangka plak dia kawen gak.. kekekeh.. dh 29 dh dia tuh. alhamdulillah... kawan2 skolah plak, abby, fadhil, na aji& shided (tp aku xg la.. xrapat pon dgn dorg). aku g weddg fadhil je... jumpe la ckgu skola dlu.. ckgu Z. hehehe... maintain slim dia tuh..

lepas wedding fadhil (12/6), 13/6 aku drive ke JB dgn mak & adik aku. ade wedding cousin aku kt sana (Tmn Perling). byk gak la pglmn kt sane wpun sehari... huhu....nk tau ape? byk ooo...pahit manis, semua ckupla.. secukup rasa. kekekeh....

aku g JB dlm kul9 camtu la. sbb xnk awal sgt pon. sampai sedang2 elok waktu mkn, okla... aku pn xbreakfast time tu. so drive la dgn kelaparan.. sampai JB, keluar kt tol skudai. aku dh janji dh ngan dia nk jmpe kt mobil skudai parade. pas2, aku xtau plak kena amek simpg ke SKUDAI, UTM.. aku pn terus jela.. 1st time g JB. kire cm kambing masuk kg la.. tp ni kambing masuk bandar. haha... so, terus jela... pas2 call akak aku. dia kate memang kena amek exit SKUDAI, UTM tu.. pas2, aku pn keluarla kt tol next tu.. lps tu, igt leyla ke skudai ke.. aku pn ambik smpg ke senai. last2 benti tepi jln mntk guide pkck aku. dia pn xdpt tolong gak.. haru betulla...then, aku pusing balik & ambik tol ke KL. dptla keluar blk ke skudai. pas2 aku tggu la dia kt mobil. lame gak tggu mamat tuh..

lepas dia dh sampai, ktorg follow la akak dia guide ktorg ke Tmn Perling. sampai sane, cbrn nk carik umah pulak.. sesat la gak sikit. last2 jumpe gak umah dia... lepas tu, ape lagi.... melantakla... haha...tp aku mkn sket je.. dh msuk angin kot. lgpn kureng sket ns myk ni. ari sblum tu pn dh mkn nasik myk...nk tau ape lg pglmn aku?? tggu next la ea. xlarat plak nk taip. huhu... see u ols soon... =)

Rabu, Jun 02, 2010

aKu & baJu Man UtD..

Posted by ct hajar at 11:34 PG 0 comments
salam... arini aku nk cite pasal aku & baju man utd. hehe...baju ni byk sejarahnya. sedar xsedar la.. aku xsedar, bf aku yg gtau. hehe..

actually, baju ni gift dr bf aku (aku yg mintak sbnrnye). baju ni baju dia. aku saje mintak. mane tau kot2 dia dpt posting jauh. at least ade gak brg dia kt aku utk aku ilangkn rase rindu. hehe...
baju ni gak dia pakai mase ktorg blind date dulu. aku igt lg 1st meet ktorg. ktorg jumpe kt mid velly. aku remind la kat dia smlm. aku terigt yg dia pakai baju ni mase ktorg date dulu. skrg baju ni pd aku & aku plak yg pakai baju ni. hehe.. then dia kate, sbb tu dia bg aku baju ni coz ade sentimental value katanye. tersenyum sendiri aku bila dia ckp camtu. dia tu ok gak sbnrnye. loving la.. tu yg makin syg kt dia tu..


                                           ni gambar tgh mood wat lab. hehe...

kat bawah ni ade la sikit pic anak sedara aku yg latest. weekend aritu wat akikah utk dia. so dh botak la dia skrg. penat gak balik weekend aritu. tolong masak memasak. maklumlah, kenduri akikah. biasa la tu.. famili aku plak memang biasa masak sendiri. xguna catering pon..

Rabu, Mei 26, 2010

balik kampung!!!...

Posted by ct hajar at 7:32 PTG 0 comments
esok aku nak balik kampung.. xsabar rasanya. nk jumpa aqiel.. nk main2 dgn dia.. wah, bestnye.. dah lame xmain dgn baby..baby aqiel, tggu cik balik ye.. cik rindu kt aqiel.

jumaat mlm sabtu ni gak nk wat aqiqah utk si kecik tu. pas2 botakla dia. hehe..cmne gaknye rupe kecik tu botak. hehe...fikiran skrg dh kt kg. huhu...xsabar menanti hari esok.. =)

Rabu, Mei 19, 2010

WronG nUmBer??!!!....

Posted by ct hajar at 8:59 PG 0 comments


semalam apelah nasib aku gaknye.. 1st dpt kol org dr 014 yg mengatakan aku ade contact dia. aku rase aku xde contact sesape yg nombornye 014. juz sorg jela member aku pakai 014. pastu okla, finish kt situ je..
then, ade plak 1 no ni yg aku memg save nama member aku misscall. aku igt dia la kan.. then aku tnyela "nape?" then, dia tnye aku blk aku msg dia kenapa?.. aku tnyela either dia tu member aku @pn tidak. pastu msg pnye msg, dia tnye aku ktne.. aku ckpla UKM. dia kate aku keje petronas??..huhu.. ape pnye kawanla kan.. ley xigt kawan. pastu dia mintak pict aku. ade ke patut??...pas2 aku rase dia bukan kawan aku. kalau kawan aku, mestila dia xmintak pict kan?.. so aku abiskan kat situ jela... angin gakla dgn org2 yg mcm ni. kadang2 seolah2 nk ambik kesempatan atas org lain. nk mintak pict la, berkenalan la.. memang xsalah nk tambah kawan. tp kita cuak gak sbb kita xkenal dia siapa. entah baik entahkan tidak.. tetibe kite bg gambar, dia wat xelok pd kita. zaman skrg, macam2 boleh jadi.. so utk mereka2 yg ada di luar sana, berhati2lah ea... skrg zaman moden & teknologi canggih. penipuan, jenayah, boleh jadi mcm2 cara. yg suka ambik kesempatan tu, fikir2kanlah perasaan org lain. tapi ada perasaan ke diorg??.. hehe.. tepuk dada tanya diri sendiri.. chaw!!..=)

Selasa, Mei 18, 2010

aku jadi 'auntie' (",)

Posted by ct hajar at 12:04 PTG 0 comments
14 mei lepas, pagi2 kul6.20 mak aku dh kol dari kg. punyela excited dpt cucu.. hehe... aku dpt anak sedara lelaki, lahir kul 5.12 am. punyelah nk lahir, pagi2 subuh dia keluar. berat dia 2.95 kg, nama plak AQIEL RAYYAN B MOHD ALIZAR. sepanjang ari jumaat aku tersenyum lebar. hepi beb dpt anak sedara. dh lama plak tu x main dgn baby. xsabar rsenye nk g jumpe dia. ptg tu jugak aku pergi ke hospital putrajay pegi tgk anak buah aku tu. geram aku tgk dia. mate sepet, idung besar (idung org jawe la katakan) kekekekeh!...
aku sampai baby tgh tido. sedap je dia tido. sepjg aku kt sane dia xmenangis langsung. bagus anak sedara aku ni. hehe....dia ni pn kuat orgnye. kena inject kiri kanan senyap je.. hero la katakan..

hari ni dh masuk 2 hari xpergi tgk aqiel... apela khabarnya sekarang ni. hari sabtu hari tu bwk parents aku g melawat mereka ber2. nurse kate aqiel ade g6pd - dia xboleh mkn kacang parang, jamu, ubat2 sinseh & jugak xley terdedah dgn naftalena (ubat gegat). kalau dia mkn atau terdedah dgn naftalena ni, dia akan dpt sakit kuning. huhu.... xpela, benda tu semua pn xla penting sgt dlm idup ni.. sekarang ni gak baru aku tau penyakit ni lebih kpd kanak2 lelaki shj. tp penyakit ni effect utk seumur hidup dia. so sampai ari ni (18/5) diorang xdischarge lagi...semoga mereka berdua cepat sihat dan kembali pulang. hehe.. :)

Khamis, Mei 13, 2010

AyaM!!..

Posted by ct hajar at 11:21 PG 0 comments
cerita pasal ayam, semalam aku mkn KFC yg baru tu.. black pepper punya flavour. boleh thnla.. tp for me la, hot & spicy lg better la.. yg black pepper ni, xbape crunchy. biase je.. cume rase balck pepper lebey sket. mkn separuh aku dh kepedasan sedikit. tp xla pedas sgt. bg yg xsuke pedas, bg dia dh pedasla kot. tp aku ni memang suke pedas. so no hal la mkn black pepper ni.. nasib baikla jugak aku dpt yg xbape nk besar ayamnye. so dptla aku abiskan dua2 ketul ayam tu...hehe... sbnrnye dh lame aku xmkn kfc. sethn ade kot. kalau pegi kfc pn aku xmkn ayam. mkn yg kecik2 je mcm wedges ke, nugget ke. hurm.. kira lepas ngidam gakla kot. tp xla ngidam sgt nk mkn kfc black pepper tu. hehe.. entah ape aku ngarut.

ok, tu 1st cerita pasal ayam. ni 2nd lak.. kekekeh.... topik arini ayam jerk. pg td tgh2 iron baju, aku terigt raha pose & mcm nk msk. hehe... tetbe gak teringin nk mkn sup ayam. hehe.. then, rase mcm sedap gak dpt nasi ayam. pagi2 lagi aku dh terliur nasi ayam. huhu.... aku xla minat sgt @ suka sgt nasi ayam. tetibe je rase nk try msk nasik ayam. ley x? 1st time la ni nk try msk nasi ayam kononnye. tu yg 2nd. ada lagi yg 3rd pasal ayam ni. 

mcm biasa la,pagi2 pas masuk ofis pertama skali yg ktorg wat ialah makan!!... hehe... so lepas on komp, terusla pegi kafe. tgk punye tgk, pape pn mcm sedap. hehe.. rase cm nk mkn mee rebusla, tapi takut xsedap. coz kdg2 mee rebus kt fak ni xsedap. ikut luck gakla... pas2 partner aku nk mkn roti canai. aku tgk lauk2 pn mcm sedap gak. haha... then ikutla partner aku amek roti canai (2 keping lak tu) ditambah lagi dgn 1 lauk. nk tau ape? AYAM!!... haha.. ayam masak kari. fuh!!... kira cm melantak lak aku rasa. tu baru breakfast tu. lum lunch lagi. baru pg td jogging bertambahla lemak dlm bdn aku ni. huhu.. pasni kena catu mkn aku ni.. kena control. berat dh semakin bertambah.

itulah kisahnye pasal ayam...huhu....  xtaula masak ke x nasi ayam ptg ni. kekekeh.... dh puas mkn ayam walaupun aku ni bukan antu @ penggemar ayam.... =)

Selasa, Mei 11, 2010

it's ME!

Posted by ct hajar at 1:31 PTG 0 comments
gambar-gambar aku mase kini..;)

Aku Rindu.....

Posted by ct hajar at 1:08 PTG 0 comments
hari ni aku menjalani kehidupan seperti biasa. pergi ke fakulti, meneruskan kerja-kerja research aku yg masih belum ade progress. siap wat kerja-kerja makmal, aku terus mengadap komputer dan melayari internet. sebab tu jugak aku wat sikit coretan kat sini utk mengisi sedikit mase lapang.

sambil-sambil main internet, sambil tu mesej pakwe aku yg sekarang ni tgh final exam. entah kenapa tiba-tiba aku menjadi rindu pada dia. rindu semuanya tentang dia. rindukan kasih sayang dia, layanan dia, semuanya. hati ni terlalu rindu pada dia. huhu....ikutkan hati mahu je aku terus drive ke seremban. tapi bila difikirkan balik, dia tgh berhempas pulas dgn study dia, aku matikan niat aku tu. insyaALLAH, 1 hari nanti kita akan berjumpa jugak & akan disatukan. insyaALLAH...

Selasa, Mei 04, 2010

aku gayat??...

Posted by ct hajar at 1:32 PTG 0 comments


tag ktorg....


weekend aritu aku ngan bf aku g ke genting. sampai sane, punyela excited. rase cm nk naik semua bnda. and benda yg aku nk skali naik adalah spay shot... tgk2 mcm ramai je semua pemainan. then, bf aku ajak g naik cyclone. so, ktorg pn beratur la... beratur punye beratur, sampai lah turn ktorg. igtkan biase2 jerk... sekali naik, tiba lah kt tmpt yg menjunamkn ktorg ke bawah. masyaALLAH, nk gugur jantung aku. mata aku tiba2 rase berair... ckuplah sekali aku naik benda mcm ni. trus ktorg decide xnak naik permainan yg boleh mengancam nyawa ktorg. haha...

bila igt balik, terasa lucu plak. hahaha... kenangan yg xdpt aku lupakan. & pengalaman yg aku rasa susah nk lupa. sebabnye, aku ni gayat. haha.. sbb tu lah kot aku rase takut nk mampos. huhu....satu hari nnt aku akan cuba mengatasi rasa gayat aku nie.. i'allah....

Khamis, April 15, 2010

ragam manusia...

Posted by ct hajar at 5:39 PTG 0 comments
betullah org kate manusia macam2 ragam. ade yg ok, ade yg xok... baru td aku terbaca blog seorg sahabat aku yg mengatakan manusia ni ade banyak ragam + kerenah. mungkin ayat tu ditujukan kepada aku. tapi semuanya aku rase berpunca dari dia..

dia pn ade macam2 ragam & kerenah. suka buat muka bila xsuka. senang2 nk wat andaian kt sesapa tanpa usul periksa..pendek kata dia ni judge org berdasarkn ape yg dia lihat. 1st impression la senang ckp. so salah ke kalau ktorg wat hal bdasarkn ape yg ktorg xpuas hati?..memang bukan senang nk puaskn semua pihak. dia pn mcm tu jugak,kalau xpuas hati ke xsuka ke, trus wat muka..so, tepuk dada tanya selera. jgnla nk salahkn org lain..& jgn gak pk pasal dr sendr je..kadang2 kita kena gak pk perasaan org lain sblum kt wat pape kt org tu..kalau nk org lain jg hati kita gak.. betullah, manusia: rambut sama hitam, hati lain2.. fikirkanlah...=)

Isnin, April 12, 2010

10.04.10

Posted by ct hajar at 1:58 PTG 0 comments









assalamualaikum...
hari tu, 10 apr 2010 aku pergi ke sengkang, bkt gambir, muar. ada majlis petunangn & perkahwinan kawan aku. kebetulan tmpt same & pd hari yg sama. dua2nya start lps zohor. so aku & kawan aku decide pergi ke majlis tunang dulu sbb tunang xla lame sgt. kalau kahwin, 4.30 pon masih jln. so, kami pergila ke rumah kwn aku tu. lbh kurang 4.30 gakla abes majlis dia. siap mkn semua, kami pn gerak ke majlis kahwin plak. sampai sana lbh kurg kul5 ptg. tmpt dh dikemas2 dh. tp xpela, ktorg pn dtg bkn nk mkn semata. dpt jumpe pengantin pn jd la.. so, jmpe pgntn bg adiah & amek gmbr lbh kurang, kami pn pulang ke rumah masing2. so, ni antara gambar yang aku ambik.

Khamis, April 08, 2010

aku masih di sini

Posted by ct hajar at 2:02 PTG 0 comments

salam... huhuhuhu.. lamenye aku xedit blog ni. kadang2 rase rindu gak nk tulis something kt blog ni. tp xtau nk tulis ape. hehe..

sekarang ni, alhamdulillah... kehidupan aku makin baik. skrg semakin busy dgn lab work sebab nk kejar EPC (engineering postgrad conference) hujung sept ni. so byk benda aku kena buat utk conference tu. conference tu merupakan salah satu syarat utk aku grad master. huhu.. good luck for me.. ;) doakn aku berjaya k!..

ni nk cerita pasal last week (3 apr 10) aku drive dr bangi ke batu pahat. pergi majlis tunang salah sorg kwn aku. kira kwn baik gakla.. pergi balik hari. bertolak lebih kurang jam 9 pg dan tiba di bangi dlm 9.30 mlm. penat bukan kepalang. lagi pulak aku yg drive pergi & balik sbb naik kereta aku. xsemua boley bawak kereta aku sbb manual. so, xkesahla.. walaupn penat, puas hati tgk member hepi dgn life dia.. terasa jugak nk rasa ape yg dia lalui. menjadi tunangan org. hehe...

sepanjang perjalanan jugak, alhamdulillah xde ape yg menghalang. semuanya berjalan lancar baik majlis mahupun perjalanan kami. cuma rombongan agak lewat tiba. sebelum majlis berjalan jugak, hujan turun agak lebat jugak..tp semuanya alhamdulillah, selamat semuanya... =)

gambar2 tunang, nnt sy upload. xdapat lg soft copy. hehe...letak pic lain la ye..=)

Selasa, Januari 26, 2010

L!fE MusT g0 On...

Posted by ct hajar at 10:24 PG 0 comments
bismillah....

hari ni 26 januari 2010. diam xdiam dh hmpr sbulan kita masuk thn baru. dlm bulan ni aku sibuk dgn kerja2 penyelidikan aku yg belum ade progress. hurmm... aku tengah berusaha dan terus berusaha menyiapkan kajian aku mengikut jadual yg dirancang. hope semuanya berjalan lancar.

sebenarnya aku hampir berputus asa dan lelah dgn semua kerja yg aku buat tidak mendatangkan hasil. semoga ALLAH memberi aku kekuatan utk meneruskan semua ini dan semuanya berakhir dengan baik. bermacam-macam tekanan yg aku hadapi. tekanan dr mslh peribadi, kawan2 dan juga org sekeliling yg membuatkan aku rasa tertekan. alhamdulillah aku dpt mengawal semuanya. syukur kepada ALLAH...

cukuplah aku rasa..setakat di sini sahaja coretan aku utk kali ni. sambung lain kali.. k, daa.. ASSALAMUALAIKUM....;)

Selasa, Januari 12, 2010

MeNtaRi H!dUp...

Posted by ct hajar at 1:06 PTG 0 comments


MENTARI HIDUP :: HAIKAL

Kala senja itu tiba
Kutermenung sendirian
Terasa diriku ini jauh dari rahmat Tuhan
Dosa yang aku lakukan
Menerjah ruang fikiran
Masihkah ada untukku keampunan

Gelap rasa dunia ini
Tanpa cahaya Ilahi
Baru kini kusedari
Jalan yang aku lalui
Memusnah pedoman hidup
Melempar hatiku ini ke lembah kehinaan

Dalam kegelapan itu
Terbit cahaya dari-Mu
Memandu hamba-Mu menuju iman
Menginsafi diri dengan ketaqwaan dan kesabaran

Kau terangi jalanku menuju syurga-Mu
Dan Kau tunjuki dengan hidayah-Mu
Hanyalah pada-Mu kuhadapkan diri
Mohon keampunan

Wahai Yang Maha Pengasih
Bantulah hamba-Mu ini
Yang kian terumbang-ambing
Di dalam arus duniawi
Kuberdoa kepada-Mu
Memohon limpah rahmat-Mu
Mentari hidupku kan bersinar kembali

Suatu hari, ketika senja aku terdengarkan lagu ni di kaca televisyen. secara tidak sengaja, air mata ku mengalir mengenangkan dosa-dosa yang telah aku lakukan. terselit keinsafan di dada ini. lagu ini seperti kena dengan kehidupan yang aku lalui sekarang ni. aku bersyukur kepada ALLAH. Dia masih sayangkan hambaNya ini yang begitu kerdil. membawa aku kembali ke jalanNya ketika aku telah terleka dengan keasyikan duniawi dan terpujuk hasutan syaitan..

Jumaat, Januari 08, 2010

mengisi kekosongan..

Posted by ct hajar at 2:09 PTG 0 comments

assalamualaikum..
hari ini aku saja mencoret beberapa kata dan luahan kata bagi mengisi kekosongan bai mengurangkan segala ketegangan yang melanda beberapa hari ini. beberapa hari kebelakangan ni, aku rase begitu asing di bumi sendiri. ku tidak tahu mengapa. orang sekelilingku sudah tidak mengendahkan kehadiranku di muka bumi ini. dulunya, aku selalu dekat dengan dia. berkongsi segala cerita, segala suka dan duka kini semuanya hilang sedikit demi sedikit. semakin hari ku rasa semakin asing dgn hubungan ini. apakah erti kawan, apakah erti lawan? aku pn tidak tahu apa punca semua ini terjadi. hanya berserah pada yang maha esa, yang maha mengetahui setiap apa yang berlaku.

seperti pemandangan di waktu senja, begitulah ku rasakan hidupku kebelakangan ni. suram... juga sunyi tanpa kehadiran insan yang disayangi. yang pergi buat seketika bagi memantapkan ilmu di dada. aku doakan semoga dia beroleh kejayaan yang diinginkan. aku akan setia menunggunya.

kadangkala hidup yang dirasakan kosong dan sunyi tidak sekosong dan sesunyi yang dirasakan. ALLAH sentiasa berada disamping kita. astaghfirullah... apakah yang aku rasakan hanyalah ilusi diri sendiri. semoga ALLAH sentiasa disampingku walau apa yang terjadi. ya ALLAH bantulah hambaMu ini yang terlalai dengan kemewahan duniawi sehingga terlupa kepada penciptanya.

Selasa, Disember 22, 2009

salam 1431Hijrah

Posted by ct hajar at 11:29 PG 0 comments


assalamualaikum...

di sini aku ingin mengucapkan selamat menyambut ma'al hijrah atau awal muharram kepada semua umat islam di muka bumi ini. walau pn agak terlewat utk aku ucapkannya.

sudah lama aku tidak menjengah ke ruangan ini lantaran kesibukan hal duniawi. astagfirullah al azim.. urusan dunia tidak pernah selesai sampai bila2 pn. aku harap dgn kedatangan tahun baru hijrah ni aku dpt berhijrah kpd suatu kehidupan yg lebih baik dan bermakna utk kehidupan aku di akhirat kelak. semoga ALLAH meredhai segala apa yg aku lakukan. insyaALLAH...

di sini aku titipkan doa akhir dan awal tahun. semoga jadi pedoman buat kita semua.


"Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan dalam tahun ini daripada perkara-perkara yang Engkau tegah daripada aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya. Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkanku dengan taubat selepas keberanianku melakukan dosa-dosa itu semuanya. Sesungguhnya aku memohon keampunanMu, maka ampunilah aku. Dan tidaklah aku melakukan yang demikian daripada apa yang Engkau redhainya dan Engkau menjanjikanku dengan pahala atas yang sedemikian itu. Maka aku memohon kepadaMu.

Wahai Tuhan! Wahai yang Maha Pemurah! Wahai Yang Maha Agung dan wahai Yang Maha Mulia agar Engkau menerima taubat itu dariku dan janganlah Engkau menghampakan harapanku kepadaMu Wahai Yang Maha Pemurah. Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad, ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan mengurniakan kesejahteraan ke atas mereka."


"Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, Engkaulah yang kekal abadi, yang qadim. yang awal dan ke atas kelebihanMu yang besar dan kemurahanMu yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang telah muncul di hadapan kami. Kami memohon pemeliharaan dariMu di sepanjang tahun ini dari syaitan dan pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan juga pertolongan terhadap diri yang diperintahkan melakukan kejahatan dan usaha yang mendekatkanku kepadaMu Wahai Tuhan Yang Maha Agung dan Maha Mulia.

Wahai Tuhan Yang Maha pengasih dari mereka yang mengasihi dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad. Nabi yang ummi dan ke atas ahli keluarga dan sahabat-sahabatnya dan kesejahteraan ke atas mereka."

selamat tahun baru hijrah!! =D

Rabu, November 18, 2009

episod baru??...

Posted by ct hajar at 3:05 PTG 0 comments
assalamualaikum...
diam xdiam, pejam celik, kita dh berada dihujung tahun 2009. bakal memasuki 2010. apa yang telah kita buat dlm setahun ini?.. aku pn xtau apa yg telah aku buat dlm masa setahun ini. adakah lebih kepada buang masa atau membuat sesuatu yg berfaedah.

bulan depan bermulalah episod baru dlm kehidupanku. aku mendapat kerja sambilan sebagai guru tuisyen. semuanya aku lakukan dgn rela hati. aku rasa sudah tiba masanya utk aku berhijrah kepada suatu yg lebih baik. aku sudah bosan hidup senang lenang. aku mahu menyibukkan diriku dgn perkara yang berfaedah. setahun ni, aku byk membuang masa. entah apa yg kulakukan aku pn tidak tahu. aku harap episod baru ini mendapat keredhaan dari ALLAH Ta'ala..

Jumaat, Oktober 23, 2009

23 oktober 2009

Posted by ct hajar at 10:49 PG 0 comments
hari ini hari jumaat, 23 oktober 2009. diam xdiam, pejam celik, kita dh berada di hujung tahun 2009. umur semakin meningkat. dlm diam juga sudah hampir setahun aku menjadi pembantu penyelidik. apa yang aku buat? ape input yang aku dapat? aku rasa kosong..xde apa yang telah aku buat dlm masa setahun ni. astaghfirullah....

kadang-kadang aku berfikir..apakah kesudahan kehidupan aku? masa depan aku? apa aku akan jadi? apa target aku?? aku bertanya pada diri sendiri.

semalam, aku bentangkan proposal master ku. banyak yang perlu aku ketahui.. masih banyak yang perlu aku pelajari. aku rasa, aku perlu berubah. menjadi lebih serius dgn ape yang aku buat. mungkin sebelum ini aku buat sambil lewa sahaja. mungkin inilah titik permulaannya. aku harus teruskan hidupku sekarang ini. inilah kehidupanku.

isnin lepas, aku temuduga guru tuisyen. alhamdulillah, aku diterima dipusat tuisyen tersebut. selepas ini banyak kerja yang menanti. walaupun aku tidak mempunyai latar belakang sbg pendidik, aku akan cuba sedaya upaya aku utk mendidik anak bangsa. selain itu, ada juga pendapatan sampingan utk menampung hidup aku yang aku rasakan perbelanjaan hidup semakin meningkat. aku harap apa yang aku akan buat ini mendapat keredhaan dan sokongan dari org yang tersayang disekeliling aku. insyaALLAH....semoga ALLAH permudahkan semuanya.

Jumaat, Oktober 09, 2009

Catatan di bulan Syawal...

Posted by ct hajar at 11:53 PG 0 comments
alhamdulillah..raya kali ini tiada apa yang berlaku. aku telah selamat pulang ke kampung dan kembali ke sini dgn selamatnya...kenangan raya kali ini menjadi sejarah dan kenangan baru di dalam lipatan hidupku. kenangan bertemu sanak saudara dan rakan-rakan sungguh indah untuk dikenang. terima kasih semua...

raya kali ini aku beraya di kampung halamanku di Muar, johor seperti tahun-tahun sudah. tetapi kali ini ada kelainan dalam keluargaku. buat pertama kalinya kami beraya bersama orang baru dalam keluarga kami iaitu abang iparku.

raya tahun ini agak meriah dgn kehadiran orang baru. Malam raya, kami adik beradik bermain mercun dan bunga api. sudah lama rasanya kami tidak bermain mercun. bermacam ragam juga aku lihat telatah abang iparku. batang paip yang berada dihadapan rumah boleh dipecahkan dek kerana mercun yang dibalingnya. tidak cukup dengan itu, pokok pisang ayahku juga menjadi mangsa balingan mercunnya. kelakar dan seronok sekali bile diingat.

tapi, tak semuanya gembira. dalam kegembiraan kami menyambut syawal, ada juga kisah duka yang terselit disebalik kegembiraan yang kami lalui. tidak lain tidak bukan bila terkenang mereka yang telah pergi. sehari sebelum syawal tiba, seperti biasa aku mengemas rumah. ketika mengemas, aku terjumpa gambar-gambar lama. gambar adikku sewaktu kecil dan juga gambar arwah abangku. tiba-tiba emak merasa sayu bila mengenangkan arwah yang telah tiada. aku tidak tahu bagaimana mahu memujuk emakku. aku berharap emak sentiasa tabah.

1 syawal, selepas sembahyang raya aku mengikut abah melawat pusara arwah abangku. melihat keadaan sekeliling kawasan perkuburan aku diselubungi kesedihan. terdengar esakan yang menangisi orang tersayang yang telah kembali ke rahmatullah. aku cuba mengawal perasaan. alhamdulillah, aku dapat mengawalnya. tidak lama kemudian, kakakku pula tersedu menahan tangis. sekali lagi aku merasa sedih dan menitiskan air mata. kali ini aku gagal mengawal perasaanku. 'bangah..kami rindukan kau'. itulah bicara yang terbit dari hati ini. luahan yang tidak dapat disampaikan kepadanya. aku berdoa agar rohnya dicucuri rahmatNYA. Ameennn.....

aku berharap agar sesiapa yang masih mempunyai ahli keluarga, sayangilah mereka. Pada yang telah pergi, doakanlah kesejahteraannya di sana dan jangan melupakannya.
 

Life's Journey Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | Illustration by Enakei | Blogger Blog Templates